Buďte ako Steve Jobs
Publikované 28.11.2015 v 20:09 v kategórii Podnikanie, prečítané: 194x
Historky o tom, ako Jobs vyhodil zamestnancov počas jazdy výťahom, alebo ako sa svojou rodinou niekoľko týždňov vyberal práčku, pretože analyzoval všetky jej klady i zápory, sú všetkým veľmi dobre známe.
Aké by Vám dal rady do podnikania a vedenia ľudí?

1. Pustite sa do toho naplno!
Keď sa Jobs v roku 1997 vrátil do Applu, bola pred ním neľahká úloha. Apple bol síce veľkou technologickou spoločnosťou, ale bol na pokraji krachu. Na takomto pokraji, že stačilo počkať v nemennom stave šesť mesiacov a svetlo sveta by nikdy neuvidel iPod, iPhone ani iPad.
Jobs sa toho však nezľakol, Apple bolo jeho dieťa a bol rozhodnutý mu venovať všetku svoju energiu. Pustil sa okamžite do práce a jeho najlepším priateľom sa stalo slovo "NIE". Ukončil niekoľko nezaujímavých projektov, prepustil veľa zamestnancov. Bolo to kruté, ale spravodlivé. A hlavne dobré pre firmu. Zostalo iba pár životaschpných projektov a tí najkvalitnejší zamestnanci.
Jobs v tomto období venoval Applu všetok svoj čas, vstával ráno o 6:00, bežal do práce a tam potom tvrdo pracoval do 10 večer. Po desiatej prišiel domov, ľahol si do postele, aby o 6 opäť vstal a utekal do práce. A tam si dal ďalšie kolo prepúšťania. V tom čase vznikol pojem "dostať Steva".
2. Buďte despota
Pravda, aj v Apple bol jeden rozhodujúci tím, mal však iba jedného člena. Jobs v Applu rozhodoval úplne o všetkom. Nechával si robiť hŕbu prototypov, len aby si vybral ten, ktorý sa mu pozdáva najviac. Každú novú technológiu skúmal úplne do detailu, milimeter po milimetri, pixel po pixeli. Jobs bol tým, kto prichádzal s novými nápadmi a chcel po svojich zamestnancoch, aby na nich pracovali aj 90 hodín týždenne.
3. Buďte perfekcionista
Ako už bol spomenuté vyššie, Jobs chcel od svojich tímov vždy niekoľko prototypov a tie potom skúmal do posledného detailu. Nikdy by sa neuspokojil s niečím, čo by mu vyhovovalo len z 99 percent.
Redaktor New York Times bol raz udivený, keď sedel v sále pri skúške .Jobs stále nebol spokojný s nasvietením vystavených počítačov. "Znovu". "Zle, znovu". "Takto nie, znova". Redaktor nechápal, ako môže Jobs stráviť toľko času na takom detaile. Asi pri desiatom pokuse Jobs zvolal: "Výborne, teraz je to perfektné, takto to nechajme!". Onen redaktor neskôr napísal: "Na začiatku som to nechápal, prišlo mi to až šialené. Ale viete čo? Nakoniec to skutočne vyzeralo skvele, pochopil som prečo to Jobs robil."
Jobs mal pod kontrolou všetko od konektorov na zariadení až po balenie. Aj samotný obal pôsobí u produktov Applu ako umelecké dielo. "Vybaľovanie produktu musí byť pre zákazníka zážitok, ktorý ho pripraví na samotné používanie výrobku," hovorieval Jobs.
4. Vyberajte si len tých najlepších
Ani v otázke ľudí sa Jobs neuspokojil s kompromismi. Keď sa v roku 97 vrátil do Apple, musel veľa projektov ukončiť a mnoho ľudí prepustiť. Robil to však systematicky a tých najschopnejších zamestnancov si vo firme nechal. Tí najlepší potom tvorili Jobsov A-tím, teda jemu najbližší odborníkmi, ktorým absolútne dôveroval a dával im priestor v tvorbe.
Naopak keď chcel Jobs niekoho kvalitného do svojej firmy získať, dokázal sa snažiť a byť očarujúci. Všetko ukazuje historka s Johnom Sculleym, ktorý pôvodne pracoval ako CEO v Pepsi. Jobs hľadal kvalitného šéfa pre Apple a Sculley sa mu pozdával. Začal mu teda nadbiehať. Sculley odolával, až kým mu Jobs nepovedal onú povestnú vetu: "Chceš po zvyšok života riadiť firmu vyrábajúcu sladenú limonádu, alebo chceš zmeniť svet?" Trochu drzé ale zároveň dostatočne vyzývavé, aby bola "obeť" polapená.
5. Dajte zamestnancom kúsok firmy
Hovorí sa, že väčšina členov manažmentu, ktorí po rokoch Apple opustí, si predajom svojho podielu prídu aj na niekoľko miliónov dolárov. To je odmena za to, že každý zamestnanec ručí za svoje výnosy. A zarábať chce predsa každý.
Steve Jobs nemusí byť priamo Vaším vzorom. Môže sa Vám zdať krutý a prísny. Môžete si hovoriť, že pre niekoho takého by ste nikdy nechceli pracovať. Ale jedno sa mu uprieť nedá - bol to génius, ktorý vedel čo chce a dokázal si za tým ísť. Svojou energiou a zaujatím dokázal inšpirovať tisíce svojich zamestnancov, ktorí aj napriek všadeprítomný strach z vyhodení pracovali pre jeho firmu s rovnakým nadšením a odhodlaním, aby spoločne zmenili svet.
Komentáre
Celkom 0 kometárov